Ekoprogram "Ocalimy Świat"
Ekoprogram z charakterem „Ocalimy Świat” (OŚ) to inicjatywa edukacyjna, łącząca edukację ekologiczną i nauczanie wartości moralnych z rozwijaniem postaw prospołecznych, umiejętności pracy zespołowej oraz kompetencji cyfrowych przy realizacji przez uczniów projektów proekologicznych na rzecz swojego otoczenia. To już druga edycja programu, której organizatorem jest Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”.
Inicjatywa polega na podnoszeniu świadomości i wiedzy ekologicznej uczniów, budowaniu ich prawego charakteru i odpowiedzialnych, zaangażowanych postaw społecznych na rzecz wspólnego dobra, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, a także rozwijaniu kompetencji cyfrowych poprzez:
a) lekturę i omawianie opowiadań o problemach ekologicznych i postawach moralnych napisanych specjalnie na potrzeby ww. programu przez kilkunastu uznanych polskich autorów dla dzieci i młodzieży;
b) realizację zadań warsztatowych dotyczących ekologii i uniwersalnych wartości moralnych (takich jak szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, samodyscyplina, umiar czy mądrość) na podstawie opowiadań oraz materiałów WWF Polska i z innych źródeł;
c) przeprowadzenie przez zespoły uczniowskie projektów proekologicznych na rzecz swojego otoczenia i przedstawienie ich w postaci prezentacji multimedialnych.
Na lekcjach języka polskiego jako obcego pierwsze działania zostały już podjęte. Uczniowie mieli możliwość poznania dwóch książek związanych z tematem ekologii: "Porwanie jeża Eliasza" Ewy Nowak oraz "Basię i śmieci" Zofii Staneckiej. Na podstawie pierwszej z nich podopieczni dowiedzieli się, jak mądrze pomagać jeżom i innym dzikim zwierzętom. Druga lektura poświęcona była konieczności dbania o nasze najbliższe otoczenie dla wspólnego dobra (ludzi i zwierząt), właściwej segregacji śmieci oraz zagrożeniom czyhającym na ssaki morskie. Oprócz dużej dawki wiedzy uczniowie wzbogacili zasób słownictwa, tworzyli wypowiedzi ustne w nawiązaniu do treści tekstu oraz doskonalili umiejętności: czytania (bądź słuchania) ze zrozumieniem, skupienia uwagi, percepcji i pamięci słuchowej, ćwiczyli słuch fonemowy, a także rozwijali motorykę małą.
Zapraszam do zapoznania się z galerią zdjęć dokumentujących podjęte działania.
Natalia Velikov