Czym oddychamy? – doświadczenie uczniów oddz. 6b i 6c
W naszej szkole uczniowie oddz. 6b i 6c w ramach lekcji przyrody wykonali samodzielnie doświadczenie obrazujące i odpowiadające na stawiane pytanie badawcze: „Czym oddychamy?”. Przeprowadzając doświadczenie, wyjaśnili termin smog - jako połączenie wyrazów z języka angielskiego „smoke” (dym) i „fog” (mgła) - jest to nienaturalne zjawisko atmosferyczne polegające na współwystępowaniu zanieczyszczenia powietrza wskutek działalności człowieka oraz zjawisk naturalnych: znacznego zamglenia i bezwietrznej pogody1.
Doświadczenie przeprowadzili, wykonując proste czynności i korzystając z materiałów dostępnych w warunkach domowych – odkurzacza, wacika kosmetycznego oraz taśmy klejącej2. Przebieg doświadczenia wyglądał następująco: na odkurzacz uczniowie zakładali wacik i czekali. W założeniu: w ciągu 5 minut odkurzacz wciąga mniej więcej taką samą ilość powietrza, co człowiek podczas oddychania przez mniej więcej trzy doby. Wynik jest zależny od wielu czynników, m.in. miejsca przeprowadzenia doświadczenia. Jest to test obrazowy i należy pamiętać, że nie pokazuje w 100 % faktycznych pomiarów, jakich dokonuje się przy użyciu specjalistycznego sprzętu do badań.
Doświadczenie wzbudziło wśród uczniów zainteresowanie i z chęcią podjęli się wyzwania – efekty pracy chętnych uczniów można obejrzeć w wejściu do szkoły. Zapraszamy.
Nawrocka Klaudia
nauczyciel przyrody
Źródła:
1 Wanda Wilczyńska-Michalik, Krakowski smog – przeszłość, teraźniejszość i przyszłość; Instytut Geografii, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie 2015; https://smogtok.com/smog [dostęp:2019 r.].
2 Nauka. To Lubię.